Snabb och pålitlig kundservice för frågor som rör din lägenhet eller fastighet. På denna sida hittar du hyresgästinformation och kontaktuppgifter till våra lokala kontor. Nedan hittar du även ett formuläret för felanmälan.
Valdemarsvik
Agneta – Tina – Chinna
Västervik
Hasse
Huvudkontor Valdemarsvik
0123-510 90
Lokalkontor Västervik
0490-314 95
E-post
kontakt@fogelvikfa.se
Hyresgästinformation
Betala med Autogiro
Vill du du att hyran ska dras på autogiro? Fyll i blanketten och skicka in till vårt kontor. Adress hittar du längst ner på sidan.
Sophantering
Förpacka soporna väl innan de läggs på angiven plats. Källsorterat avfall läggs i respektive behållare, var noga med att ni slänger i avsedd behållare och att inte annat skräp kommer med. Ställ inte sopor utanför behållarna. Farligt avfall lämnas till kommunens Miljöstation. Elektronikmaterial lämnas tillbaka till butiken där de köpts.
Trivselregler
I ett flerfamiljshus bor man nära grannarna. Alla hyresgäster är skyldiga att visa hänsyn och tänka på att inte störa omgivningen. En tumregel är att ingenting ska höras in till grannarna. Detta gäller dygnet runt men är extra viktigt från klockan 22.00 på kvällen till klockan 06.00 på morgonen eftersom alla våra hyresgäster ska kunna sova ostört.
Ska du ha en större fest med många besökare är det bra att informera dina grannar i förväg genom att exempelvis sätta upp en notis i trapphus. Tänk på att du som hyresgäst är ansvarig för alla som tillhör ditt hushåll – även för besökande till din lägenhet. Helger är inget undantag, det ska vara extra lugnt efter klockan 22.00. Tänk på att vissa jobbar helger.
Om du störs av dina grannar, tveka inte att anmäla det till oss eller till störningsjouren. Vi behandlar alla anmälningar med anonymitet.
-
Ta hänsyn till dina grannar om du spelar piano, lyssnar på musik eller ser på TV – särskilt om du har sena eller tidiga vanor.
-
Får störningsjouren rycka ut så kan bevisad störning debiteras hyresgästen.
-
Det kan vara störande att spola stora mängder vatten när andra vill sova, likaväl som att borra i väggen kan upplevas som störande. Välj en tid när du stör så lite som möjligt.
-
Undvik att gå omkring med hårda skor inomhus.
-
Mata inte fåglar från balkong och fönsterbleck. Det kan locka till sig råttor och möss.
-
Pryd gärna balkongen med blommor men tänk på grannarna när du vattnar.
-
Fäst balkonglådor och vädringsräcken på insidan av balkongen så undviker du risken att de lossnar och faller ned på förbipasserande.
-
Parabol får bara sättas upp på insidan av balkongen, ej på fasaden. Den kan ramla ner.
-
Skaka inte mattor från fönster eller balkong. Det är inte trevligt för dem som bor under.
-
Av hänsyn till grannar och brandsäkerhet är det inte tillåtet att grilla på balkongen.
Tvättstugan
Tvättstugan är kanske det viktigaste gemensamma utrymmet i hela huset. Följ reglerna noggrant. Boka, var rädd om maskinerna och städa efter dig. Lämna tvättstuga och torkrum i det skick du själv vill finna dem när du ska tvätta.
Städtips
När du flyttar är det viktigt att städningen blir noggrant utförd så den som flyttar in efter dig är nöjd och inte har något att anmärka på. För att underlätta för dig har vi en checklista på vad man måste tänka vid flyttstädning vare sig det är du själv eller en städfirma som utför den. Bocka av på listan vartefter du städar eller kolla igenom listan efteråt så du inte glömt något.
Om städningen visar sig ha brister vid besiktning får du stå för kostnaden att åtgärda dem.
Kök
-
Tak.
-
Armatur.
-
Väggar.
-
Ventil, tag ner och rengör.
-
Köksfläkt (om sådan finns) skall rengöras både utvändigt och invändigt, eventuellal östagbara galler och filter tas ner och rengörs.
-
Snickerier såsom skåpstommar, luckor (glöm en överkanten), invändigt i skåp och lådor samt beslag.
-
Kyl/frys. Frosta av och tvätta utvändigt och invändigt, glöm ej att dra ut kyl/frys och rengör bakom och på sidorna.
-
Spis. Rengör utvändigt, plattor och emaljdelar, om knapparna är löstagbara tag bort och rengör bakom dem. Rengör invändigt, även gallret och plåtarna.
-
Glöm ej att dra ut och rengöra bakom och på sidorna.
-
Kryddhylla (om sådan finns), tag bort behållarna och diska dem, glöm ej att rengöra bakom.
-
Diskbänk och blandare skall putsas, avställningsytor rengöras. Glöm ej att rengöra väggar, botten, sidor samt rören i diskbänksskåpet.
-
Skärbrädan.
Fönster
-
Rengör glasrutorna och målade ytor, även mellan. Glöm ej översidan samt fönsterkarmens botten och fönsterblecket samt beslagen.
-
Fönsterbänkar.
-
Fönsterbröstningen, dvs den målade ytan under fönster och ner bakom elementet.
-
Element, glöm ej mellan och bakom samt rören.
-
Lyskontakter och eluttag.
-
Dörrar, glöm ej kanterna, överkanten och beslagen.
-
Dörrfoder och karmar. Avlägsna damm och ludd i ventilationsgallret som finns i ovankant av dörrfodret.
-
Golv, golvlister samt trösklar.
Badrum
-
Tak.
-
Armatur, nedtages och rengöres.
-
Väggar.
-
Ventil, nedtages och rengöres.
-
Torkställning.
-
Snickerier såsom skåpstycken, luckor (glöm ej överkanten), invändigt i skåp samt beslagen.
-
Badrumsskåp (både utsida och insida).
-
Spegel.
-
Handfat. Glöm ej att rengöra bakom och undersidan.
-
Toastolen, både inuti, utanpå och bakom samt ring och lock.
-
Alla rör.
-
Badkar. Rengör insida, sidor under och bakom. Lossa sidorna och rengör dem. Blandaren putsas.
-
Golvbrunnen, rensas och tvättas.
-
Fönster. Rengör glasrutorna och målade ytor, även mellan. Glöm ej översidan samt fönsterkarmens botten och fönsterblecket samt beslagen.
-
Element, glöm ej mellan och bakom samt rören.
-
Lyskontakter.
-
Dörrar, glöm ej kanterna, överkanten och beslagen.
-
Dörrfoder och karmar. Avlägsna damm och ludd i ventilationsgallret som finns i ovankant av dörrfodret.
-
Golvtrösklar.
Hall
-
Målade ytor.
-
Proppskåp.
-
Hatthylla.
-
Entrédörren, båda sidor skall rengöras, även foder och karmar.
-
Lyskontakter och eluttag.
-
Dörrar, glöm ej kanterna, överkanten och beslagen.
-
Dörrfoder och karmar. Avlägsna damm och ludd i ventilationsgallret som finns i ovankant av dörrfodret.
-
Garderober utvändigt, dörr (glöm ej ovankanten), invändigt och eventuella hyllor.
-
Golv, golvlister samt trösklar.
Sovrum
-
Tak.
-
Väggar. Ta bort eventuella spikar och skruvar. Om tapeten är torkbar skall den torkas av med fuktig trasa annars endast dammas av, eventuella fläckar tas bort då det sätt som passar bäst.
-
Ventil, tas ner och rengörs.
-
Fönster. Rengör glasrutorna och målade ytor, även mellan. Glöm ej översidan samt fönsterkarmens botten och fönsterblecket samt beslagen.
-
Fönsterbänkar.
-
Fönsterbröstning, dvs den målade ytan under fönstret och ner bakom elementet.
-
Element, glöm ej kanterna, överkanten och beslagen.
-
Dörrfoder och karmar. Avlägsna damm och ludd i ventilationsgallret som finns i ovankant av dörrfodret.
-
Garderober, utvändigt, dörr (glöm ej ovankanten), invändigt och eventuella hyllor.
-
Golv, golvlister samt trösklar.
Vardagsrum
-
Tak.
-
Väggar. Ta bort eventuella spikar och skruvar. Om tapeten är torkbar skall den torkas.
-
av med fuktig trasa annars endast dammas av, eventuella fläckar tas bort då det sätt.
-
som passar bäst.
-
Ventil, tas ner och rengörs.
-
Fönster. Rengör glasrutorna och målade ytor, även mellan. Glöm ej översidan samt fönsterkarmens botten och fönsterblecket samt beslagen.
-
Fönsterbänkar.
-
Fönsterbröstning, dvs den målade ytan under fönstret och ner bakom elementet.
-
Element, glöm ej kanterna, överkanten och beslagen.
-
Dörrfoder och karmar. Avlägsna damm och ludd i ventilationsgallret som finns iovankant av dörrfodret.
-
Garderober, utvändigt, dörr (glöm ej ovankanten), invändigt och eventuella hylor.
-
Golv, golvlister samt trösklar.
Balkong
-
Väggar, eventuella spikar och skruvar skall tas bort.
-
Balkongräcke.
-
Golv.
Källarförråd
-
Plocka ut källarförråden.
-
Sopa eller dammsug.
-
Torka av väggar.
-
Tvätta eventuella hyllor.
Övrigt
- Det skall finnas fungerande glödlampor i alla fasta belysningar. Om det finns kolfilterfläkt skall filtret vara i bra skick.
- Persienner skall rengöras i alla fönster om sådana finns.
TV & bredband
Grundutbud TV i Västervik:
SVT 1, SVT 2, TV 4, TV 6, SVT 24, Barnkanalen, Kunskapskanalen.
För felanmälan och ytterligare information om kabel-tv och bredband ring Telenor 020-222 222.
Hyresgästen bekostar själv sitt bredband och ytterligare kanaler.
Grundutbud TV i Valdemarsvik, Loftahammar och Vimmerby:
Telia paket lagom innehåller de vanligaste kanalerna, mer info på telia.se
För felanmälan och ytterligare information om kabel-tv och bredband ring Telia kundtjänst 90 200. Avtalsnummer hos Telia KO 27207.
Hyresgästen bekostar själv sitt bredband och ytterligare kanaler. Tv och eventuellt bredband är låst till Telia.
Uppsägning
För bostäder gäller tre kalendermånaders uppsägningstid med undantag för dödsbo till avliden hyresgäst som har rätt att säga upp avtalet med en kalendermånads uppsägningstid. Fyll i blanketten och skicka in till vårt kontor. Adress hittar du längst ner på sidan.
Brandskydd
Informationen i denna broschyr bygger på information som togs fram inom kampanjen Aktiv mot brand – ett samarbete mellan myndigheter, försäkrings-, bostads- och brandskyddsbranschen samt kommunernas räddningstjänster.
Störningsjour
Ibland blir det mycket ljud eller störningar från andra hyresgäster, exempelvis vid fester. Det bästa och snabbaste sättet att lösa problemet är att gå och prata med grannarna och förklara vad du upplever. Om det inte hjälper eller om du inte vill prata med den som stör kontakta Securitas: 010-470 51 84.
Skadedjursärenden
Kontakta Anticimex: 075-245 10 00. Uppge Fastighetsägarna, IF Skadeförsäkring kundnummer 392337.
Uthyrningspolicy
Krav som ställs på bostadssökande hos Fogelvik Fastigheter AB. När du lämnar in en intresseanmälan till oss är det viktigt att du känner till de krav vi ställer på bostadssökande:
-
Sökande ska ha fyllt 18 år.
-
Sökande ska inte ha någon hyresskuld.
-
Sökande ska inte ha betalningsanmärkningar från tidigare boende och inte ha registrerade betalningsanmärkningar hos Kronofogdemyndigheten.
-
Kreditupplysning tas på alla nya hyresgäster. När du registrerar dina personuppgifter på vår intresseanmälan godkänner du att vi får göra en kreditkontroll av dig och eventuell medsökande.
-
Sökande ska ha goda referenser från tidigare hyresvärd.
-
Sökande ska inte ha störningsanmärkningar från tidigare boende hos Fogelvik Fastigheter AB eller andra hyresvärdar. Avstämning görs med tidigare hyresvärd.
-
Sökande ska kunna betala hyran med sin inkomst. Med inkomst menar vi inkomst i minst 6 månader framåt i form av lön, företagarinkomst, eller andra kapitaltillgångar samt pension.
-
Borgensförbindelse kan i undantagsfall godkännas när tveksamheter finns gällande betalningsförmåga. Samma kriterier som gäller för sökande gäller då också borgensman.
-
Första hyran ska vara betald innan nycklar kan kvitteras ut.
Hos Fogelvik Fastigheter AB gäller också:
-
Uppsägningstid För bostäder gäller tre kalendermånaders uppsägningstid med undantag för dödsbo till avliden hyresgäst som har rätt att säga upp avtalet med en kalendermånads uppsägningstid.
Byte av lägenhet
-
Hyresgäst som önskar byta lägenhet inom vårt bostadsbestånd skall ha bott minst 12 månader i sin lägenhet. Även om flytt sker inom Fogelvik Fastigheter AB ställer vi krav på att hyresinbetalningarna skötts och att det inte finns några andra anmärkningar som hyresgäst.
-
Innan flytt sker till ny lägenhet måste hyran vara betald och eventuell faktura för skador på den gamla lägenheten skall vara reglerad.
Personuppgifter
Under hyresförhållandet
När du blir kund hos oss och får ett hyresavtal behandlar vi dina personuppgifter för att kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart. Under hyresförhållandet behandlar vi till exempel dina personuppgifter när vi skickar ut hyresavier och hanterar dina betalningar, när vi inhämtar uppgifter om förbrukning av el och/eller vatten/värme, när vi hyresförhandlar och när vi skickar information till dig som du behöver. Vi kan också behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register för att säkerställa att de är korrekta.
Om du bor i en studentbostad kommer vi t.ex kontrollera att du studerar. Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter enligt våra rutiner för sådana. Vi behandlar också dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla våra tjänster och service till dig samt för att marknadsföra oss och våra tjänster. Denna behandling är nödvändig för vårt berättigade intresse att utveckla, förbättra och sälja produkter och tjänster och behålla en god kundkontakt med dig. Dina personuppgifter kommer också att behandlas så att andra företag kan marknadsföra sina produkter som du kan ha nytta av i samband med hyresförhållandet. Sådan marknadsföring kan avse bredbandsbolag, försäkringsbolag och elbolag. Vi behandlar också dina personuppgifter när det är nödvändigt för att tillvarata ett rättsligt anspråk. Det kan vi behöva göra om det till exempel förekommer störningar i boendet, sena eller uteblivna hyresbetalningar eller skador i lägenheten. Vi kan också behöva lämna ut dina personuppgifter till socialnämnden eller andra berörda myndigheter.
Vi kan komma att anlita personuppgiftsbiträde för behandling av dina personuppgifter. Det kan till exempel gälla en entreprenör som ska reparera något i din lägenhet ett företag som tillhandahåller bredband eller el, ett inkassoföretag eller ett företag som sköter våra IT-system. Vi lämnar också ut dina personuppgifter när det följer av lag eller myndighetsbeslut. Om uppgifterna överförs till ett land utanför EU, säkerställer vi att sådan överföring är laglig. Vi sparar dina personuppgifter under den tid de är relevanta. Ett borgensåtagande, beslut om förvaltare eller god man raderar vi två år efter åtagandets eller beslutet har upphört att gälla.
När hyresavtalet är slut
Vi kommer att gallra och rensa personuppgifter om dig när du flyttat från dig lägenhet men vissa uppgifter måste vi spara i minst två år därefter som till exempel hyresavtalet, beslut från socialnämnd och studieintyg. Uppgifter om dig som finns i vårt bokföringsmaterial, till exempel betalningar, kommer vi att spara i sju år inklusive innevarande år.
Dina rättigheter
Om du inte vill att dina personuppgifter ska behandlas för marknadsföringsändamål kan du när som helst meddela oss detta. Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi hanterar om dig, ett registerutdrag. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du har också rätt att kräva att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter om du till exempel anser att de inte är korrekta. Du har rätt att få dina personuppgifter överförda till ett annat företag (dataportabilitet). Du har också rätt att klaga på hur vi behandlar dina personuppgifter till oss och till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Det kan du göra om du tycker att vi inte behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen.
-
INFORMATION OM BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER. Vi behandlar personuppgifter när du söker bostad, när du sedan blir kund hos oss och även en tid efter att din tid som kund hos oss har upphört. Din integritet är viktig för oss och vi vill därför att du läser vidare för att få veta mer. En personuppgift är all slags information som kan kopplas till dig som person, till exempel namn, adress, kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadresser.
-
PERSONUPPGIFTSANSVARIG. Fogelvik Fastigheter AB, 556628-4831, Storgatan 1, 615 33 Valdemarsvik är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter som vi gör själva eller annat företag gör på vårt uppdrag.
-
NÄR DU STÄLLER DIG I VÅR BOSTADSKÖ. Under kötiden samlar vi in och behandlar dina personuppgifter för att administrera din ansökan/intresseanmälan. Det gör vi för att vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter. Uppgifterna ligger kvar så länge du står i vår kö. Om du inte önskar stå kvar i kön kan du begära att vi rensar bort och raderar dina personuppgifter.
-
NÄR DU ERBJUDS EN BOSTAD HOS OSS. När du blir erbjuden en bostad hos oss behöver vi behandla fler uppgifter om dig. Då behöver vi till exempel uppgifter om din ekonomi, om din anställning och hur du skött tidigare boenden och hyresinbetalningar. Det innebär att vi gör en kreditupplysning, hämtar uppgifter från inkassobolag och Kronofogdemyndigheten och behandlar anställningsintyg, andra intyg och uppgifter från referenspersoner du lämnar till oss. Om du har en förvaltare eller god man behöver vi behandla de uppgifterna. Om du erbjuds ett särskilt boende eller gruppboende kommer vi att hämta in beslut från socialnämnden. Om du erbjuds en studentbostad kommer vi att behandla antagningsbesked och kårmedlemskap eller andra intyg som styrker att du kommer att studera under hyrestiden. Vi sparar dina uppgifter så länge de är relevanta och aktuella. Kreditupplysning, uppgifter från inkassobolag och myndigheter som vi samlat in för att godkänna dig som hyresgäst sparar vi inte. Om du blir nekad en lägenhet hos oss på grund av att vi inte kan godta dig som hyresgäst kommer vi dock att bevara dina personuppgifter i tre månader efter avslagsbeslutet.
Felanmälan
Vardagar 08.00 – 12.00
Välkommen att ringa oss vardagar 8.00-12.00. Mellan 12.00 och 16.00 lyssnas telefonsvararen av regelbundet och de som lämnat meddelande kontaktas. Övriga tider går det bra att lämna meddelande på telefonsvararen eller fylla i formuläret.
Alla felanmälningar görs till kontoret. Detta för att fastighetsskötarna ska få jobba ostört och kunna hjälpa er så snabbt som möjligt.
Valdemarsvik, Loftahammar, Vimmerby
0123-510 90
Västervik
0490-314 95
Akut felanmälan jourtid
Akuta felanmälningar jourtid mellan 16.00 och 8.00 på vardagar samt alla helgdagar görs till Securitas. Detta gäller för samtliga orter vi verkar i.
Securitas
010-470 51 84
Formulär
Det går också bra att fylla i formuläret. Vänligen lämna så utförlig information som möjligt gällande felet så kan vi hjälpa dig fortare. Vi läser av samtliga felanmälan via formuläret vardagar mellan 8.00 och 16.00.